RSS Flöde

Scrambled Egg Delu”X”e!

Hej.
Det vet ett tag sedan jag bloggade här och då tänkte jag skriva vad det beror på. Det är nämligen så att jag har varit i Stockholm under sportlovet. Där lagade inte jag någon mat alls men åt mat gjorde jag. Hemma hos min släkting och ute på restaurang. Underbart!

Denna morgon den 7 Mars så kände jag att jag var slut på att äta dessa tråkiga bröd. För det första så är det kolhydrater. För det andra så måste man äta ca 4st för att bli det minsta mätt. Är det här okej? Det tycker inte jag. Mackorna omvandlas till fett i kroppen och sätter sig som bukfylla. Nyttigt? Skulle knappast säga det.

Det jag gjorde istället var att jag gjorde min egna äggröra. Scrambled Egg Delu”X”e! På min twitter och på min skola så har några frågat mig om receptet på äggröran och istället för att berätta hela receptet så tänkte jag att jag kunde likaväl blogga om det. Här kommer receptet. Det är mitt egna recept. Har förbättrat ett vanligt recept. Receptet är för en persson.

Ingredienser:

2 msk ”äkta” smör
2 ägg
0.5 dl Crème fraiche ”fet”
Salt & Peppar nymalen

Till servering En stor klick Crème fraiche och två skivor bacon om man vill.

Knäck äggen och ha i smöret i en kastrull. Ta en slickepott och börja röra om medans du förflyttar kastrullen från arbetsbänken till plattan. sätt på 3/5 värme. Jag använde 6an av 9 i värme. Rör om och ta av plattan och fortsätt röra i ca 10 sekunder. Sätt kastrullen på plattan igen och fortsätt. Upprepa metoden ca 6 gånger tills den har stelnat. Ha tålamod. Den ska inte stekas i kastrullen utan bli långsamt hård.
När den är klar så tar du av kastrullen från plattan och har i Crème fraichen och rör om så att man inte ser några bitar av den. Sätt på kastrullen på plattan igen tills den tjocknar lite. Ha i salt och peppar efter smak.

Stek Bacon om så önskas. Ha på en klick Crème fraiche på talriken. Njut.
Detta recept är #LCHF vänligt. Ät och njut. Du kommer att känna att du precis orkar äta upp allting.

Tack. // Gustav!

Kommentera

